GEOGRAFI år 9

Namngeografi i världen
Hantering av geografisk information
Världens befolkning
Rika och fattiga länder


Vi kommer att gå igenom följande centralt innehåll:
Världens namngeografi, d v s var världsdelarna, världshaven, mindre hav, öknar, bergskedjor, stora länder och deras huvudstäder, bergstoppar och floder ligger

Hur man läser av, tolkar och drar slutsatser av olika geografisk information som kartor, diagram och tabeller o s v

Var vi bor i världen, varför vi bor där vi bor, migration och dess orsaker och konsekvenser o s v

Vilka länder som räknas till rika länder och varför, vilka länder som räknas till fattiga länder och varför och lösningar på fattigdom o s v


Eftersom läroplanen Lg11 säger att eleven förväntas kunna:
Hur jordens befolkning är fördelad över jordklotet samt orsaker till och konsekven­ser av den ojämna befolkningsfördelningen. Migration och urbanisering och orsaker till och konsekvenser av detta.
Namn och läge på världsdelarnas viktigare länder, vatten, öar, berg, öknar, regioner och orter.
Metoder för att samla in, bearbeta, värdera och presentera geografiska data, till exempel om klimat, hälsa och handel, med hjälp av kartor, geografiska informa­tionssystem (GIS) och geografiska verktyg som finns tillgängliga på Internet, till exempel satellitbilder.
Förekomst av och orsaker till fattigdom och ohälsa i olika delar av världen. 
Samband mellan fattigdom, ohälsa och faktorer som befolkningstäthet, klimat och naturresurser. 

Detta förväntas du lära dig



Hur:
Genom att du lyssnar, antecknar och ställer frågor vid genomgångar
Genom att du lyssnar och samtalar i din lärgrupp eller med din bänkkamrat
Genom att du redovisar och på så vis visar dina förmågor och kunskaper


Exempel på examinationsfrågor (provfrågor):
Kunna hitta och märka ut var världsdelar, hav, floder, bergskedjor, öknar, bergstoppar, länder och huvudstäder o s v ligger.
Varför är en del länder i världen fattiga respektive rika i jämförelse med andra länder?
Av vilka olika anledningar kan människor fly från ett område?
Vilka konsekvenser kan stora flyktingströmmar få?
Vilka konsekvenser kan hög befolkningstäthet få i ett område?

Användbara länkar:
Namngeografi Övningar
Om migration
Världens befolkning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar