GEOGRAFI år 8

Namngeografi i världen
Kart - och diagramhantering
Handel och produktion

Vi skall gå igenom följande centralt innehåll:
-var utvalda geografiska objekt ligger på världskartan

-hur man läser av och tolkar olika geografiska källor (diagram, statistik och kartor mm)

-var varor produceras och varför just där

eftersom läroplanen säger att eleven skall ha kännedom om:
-namn och läge på världsdelarnas viktigare vatten, floder, bergskedjor och regioner
-metoder för att samla in, bearbeta, värdera och presentera geografisk data
-var olika varor och tjänster produceras och konsumeras samt hur varor transporte­ras. Hur människors försörjning och handelsmönster har förändrats över tid. 


Hur:

Lärgruppsövningar

Enskilda övningar

Genomgångar

Filmvisning med tillhörande lärgruppsdiskussion

Exempel på testfrågor:
-Var ligger vissa geografiska objekt på en världskarta? - kunna sätta ut olika geografiska objekt på en världskarta

-Vad heter landet X:s huvudstad, genom vilka länder rinner floden X, vilket land ligger längst norrut, nämn namnet på städerna som har x antal invånare och i vilken del av världsdelen ligger bergskedjan X o s v? - kunna svara på frågor om en världsdel enbart med hjälp av en karta över världsdelen

-Kan diagram X användas för att ta reda på Y? Varför/varför inte? - kunna visa om ett diagram av något slag kan eller inte kan användas för att ta reda på viss fakta och i så fall varför eller varför inte


Användbara länkar:
Övningar Namngeografi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar