Namngeografi i världen
Kart - och diagramhantering
Handel och produktion
Vi skall gå igenom följande centralt innehåll:
-var utvalda geografiska objekt ligger på världskartan
-hur man läser av och tolkar olika geografiska källor (diagram, statistik och kartor mm)
-var varor produceras och varför just där
eftersom läroplanen säger att eleven skall ha kännedom om:
-namn och läge på världsdelarnas viktigare vatten, floder, bergskedjor och regioner
-metoder för att samla in, bearbeta, värdera och presentera geografisk data
-var olika varor och tjänster produceras och konsumeras samt hur varor transporteras. Hur människors försörjning och handelsmönster har förändrats över tid.
Hur:
Lärgruppsövningar
Enskilda övningar
Genomgångar
Filmvisning med tillhörande lärgruppsdiskussion
Exempel på testfrågor:
-Var ligger vissa geografiska objekt på en världskarta? - kunna sätta ut olika geografiska objekt på en världskarta
-Vad heter landet X:s huvudstad, genom vilka länder rinner floden X, vilket land ligger längst norrut, nämn namnet på städerna som har x antal invånare och i vilken del av världsdelen ligger bergskedjan X o s v? - kunna svara på frågor om en världsdel enbart med hjälp av en karta över världsdelen
-Kan diagram X användas för att ta reda på Y? Varför/varför inte? - kunna visa om ett diagram av något slag kan eller inte kan användas för att ta reda på viss fakta och i så fall varför eller varför inte
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar