GEOGRAFI år 7

Klimat och vegetation

Vi skall gå igenom:
Livsmiljöer
Klimatzonerna
Vegetationszonerna
Klimatförändringarna

Geografins metoder, begrepp och arbetssätt
Världens namngeografi
Kartkunskap

Miljö, människor och hållbarhetsfrågor
Sårbara platser

eftersom läroplanen säger att eleven skall ha kännedom om:
-Jordens klimat - och vegetationszoner samt på vilka sätt  klimatet påverkar människornas livsvillkor
-Klimatförändringar, orsaker till och konsekvenser av dessa
-Namn och läge på världsdelarnas viktigaste länder, vatten, öar, berg, öknar, regioner och orter
-Metoder för att samla in, bearbeta, värdera och presentera geografisk data
-Sårbara platser och naturgivna risker och hot, t ex översvämningar, torka och jordbävningar och vilka konsekvenser det får för natur- och kulturlandskapet
-På vilka sätt sårbara platser kan identifieras och hur individer, grupper och samhällen kan förebygga risker

Detta förväntas du lära dig:


Hur:
Genomgångar av lärare
Diskussion i lärpar/grupp
Enskild reflektion med hjälp av hjälpfrågor
Film

Exempel på testfrågor:

Hur kan områden påverkas av så kallat extremväder? Förklara hur du tänker.
Hur påverkar klimatet livsvillkoren på t ex Maldiverna? Förklara hur du tänker.
På vilket sätt är t ex Maldiverna en sårbar plats att bo på? förklara hur du tänker.
Är markanvändningskartan över Europa användbar för att avgöra om något land är rikt? Förklara hur du tänker.
Namngeografi Världen (se karta i A3-format)
Vad kan göras för att minska effekterna av extremväder? Förklara hur du tänker.

Övningsfrågor Klimat- och vegetationszoner
Kartövning i lärgrupper
Länk till arbete om klimatförändringar

Användbara länkar:
Övningar Namngeografi
Väder, klimat och vegetation (ur boken "Utblick Geografi 7-9") - Avsnittet Klimat och Vegetation, Klimatförändringar och SAMMANFATTNING
Film "Stoppa klimatförändringarna"
Film "Jorden - klimat, växtlighet och årstider"
Film "Om orkaner"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar